Početna Privatni korisnici Savjeti za sigurnu vožnju

Savjeti za sigurnu vožnju

KOJE GUME ODABRATI U ZIMSKIM UVJETIMA NA CESTI?

Cilj označavanja je da se korisnici unaprijed upoznaju s kvalitetom proizvoda, da se poveća sigurnost na cestama, smanji potrošnja goriva i da se smanji naš utjecaj na okoliš.

Gume će se po naljepnici moći usporediti u tri osnovna kriterija:
*Potrošnja goriva ( na otpor kotrljanja guma od pet utrošenih spremnik goriva otpada jedan)
*Prianjanje na mokrom tlu ( jedan od bitnih faktora za sigurnost )
*Vanjska buka u vožnji ( ne ono što vi čujete u vozilu, već ono što se čuje vani )

Oznake za potrošnju goriva i kočenje na mokrom su slovne od slova A do slova G, tako da kod potrošnje goriva odnos između oznake A i oznake G za vijeka trajanja pneumatika iznosi oko 80 litara.
( Pri brzini 80km/h  sa 4 pneumatika  A troši se 7,5% manje goriva nego s oznakom G ).

Kod kočenja na mokrom kolniku s oznakom A ( najkraći put kočenja ) do ocjene slovom G zaustavni put,  pri brzini od 80 km/h, može biti duži  18 m. To su četiri dužine automobila .
Oznaka za buku je grafička kao zvučnik i tri, dvije ili jedna crna crta  te brojčano označeno koliko je decibela, a gume s oznakom dvije crne crte proizvode buku između budućeg ograničenja i 3 db ispod.
Na podosta proizvoda već se mogu vidjeti te naljepnice, no važno je da se naši slušatelji ne uplaše kada vide da su zimske gume renomiranih i vodećih proizvođača sa slovnim oznakama   C  za potrošnju goriva i kočenja na mokrom, ili čak s E oznakom, budući se gume testiraju pri temperaturama koje su primjeren ljetnim gumama, na kako su za sve proizvođače uvjeti jednaki, usporedba će biti moguća.

Sada kad znamo pročitati podatke s naljepnice na gumi, vratimo se osnovnoj podjeli guma na ljetne, cjelogodišnje i zimske.
Za cjelogodišnje gume rekli smo da su optimum za vozače koji godišnje prolaze 10.000 km i manje, važno je napomenuti, budući gume imaju M+S oznaku, pa neke kao Toyo Vario i oznaku snježne pahuljice unutar  tri planinska vrha testirane u zimskim uvjetima, da je minimalna dubina profila u Hrvatskoj 4 mm  da bi gume zadovoljile propis o zimskoj opremi.
Ljetne, osim korisnika vozila  u primorskom, toplijem, pojasu i onih koji samo povremeno odlaze u područja zimskih uvjeta vožnje, valja demontirati, očistiti i ispravno uskladištiti do proljeća i ponovo toplijih dana , obično kraj ožujka, početak travnja, i montirati na vozilo zimske gume.
Zašto je sada vrijeme za promjenu, prvo zbog toga što nam slijede hladniji dani i mogućnost  poledice (posebno na mostovima, nadvožnjacima, ulazima i izlazima iz tunela) te snijega,postaje sve izglednija,
a zimske gume su u usporedbi s ljetnima već pri 7*C učinkovitije u trakciji ( prijenosu snage na podlogu) kao i pri kočenju, te nude više sigurnosti.  Hrvatski propisi o upotrebi zimske opreme kažu da je obavezna upotreba ako je kolnik prekriven snijegom ili je na kolniku poledica, ali ako krećete van granica Hr, u Sloveniji  i BiH je obavezna zimska oprema od 15. studenog , a u Austriji  i Srbiji od 01. Studenog.  Za one koji put vodi u Italiju, koja zimsku opremu propisuje samo u zimskim uvjetima, ( osim u dolini Aoste )moraju paziti na propise Slovenije ili Austrije, a Mađarska još nema propis o upotrebi zimske opreme.

Prema propisima zimske gume moraju imati oznaku M+S ( od engleskih riječi Mud & Snow  u prijevodu blato i snijeg ) i minimalna dubina profila mora biti 4 mm,  no da bi ste bili sigurni da su gume testirane na učinkovitost kočenja u zimskim uvjetima prema ETRTO ( European Tire and Rim Technical  Organization ), na bočnici gume mora biti oznaka tri planinska vrha sa snježnom pahuljicom unutar njih. Svi renomirani proizvođač kao Continental, Toyo , Gemneral, Pirelli … tu oznaku imaju.  Ako ste gume već koristili i niste sigurni koliko su istrošene, ili da li se pravilno troše, najbolje posjetite AH Servis da ih provjerimo, a sami možete na osnovu TWI ( trade wear indikator )  oznake istrošenosti gume, odmah vidjeti da li zadovoljavaju propise. Oznake u obliku malog ispupčenja unutar kanala, možete pronaći unutar gume svakih dvadesetak centimetar, a na bočnici isto tako postoje oznake, ali su različite ovisno od proizvođača.

Zbog boljeg prijenosa snage motora na podlogu, kao i zbog boljeg kočenja, posebno na snijegu, zimske gume na svojoj gaznoj plohi imaju lamele, ali da bi one imale svoju pravu funkciju guma mora biti pravilno montirana. Na gumi mogu biti oznake smjera rotacije u obliku strelice ili mogu imati natpis  vanjske i unutrašnje strane ( outside // inside ).

Konačno, odlučili smo montirati zimske gume, odabrali smo proizvod, no naš susjed koji o autima „zna“ baš sve, kaže nam da bi bilo bolje montirati zimske gume malo uže, malo manje, jer zna on da je to bolje. Da, načelno je u pravu i ako ste promatrali rally natjecanja u zimskim uvjetima ( Rally Monte Carlo, Švedski rally ) mogli ste uočiti da na tim brzim sportskim automobilima su na snijegu i ledu neke uske gumice. ( Oni koji imaju priliku mogu takvu gumu pogledati u AH Servisu Rijeka ), no na sportskim natjecanjima guma se koristi namjenski u tim uvjetima, a već na slijedećoj dionici gdje je kolnik mokar biti će guma „normalne“ širine. Za korisnike vozila u javnom prometu, gdje nemamo servisnu ekipu koja će nam svakih pedesetak km mijenjati gume ovisno o podlozi, moramo staviti jedne gume koje će zadovoljite sve te uvjete. 
Od 365 dana oko 40% nam otpada na zimski period. Od tih 40% kad promatramo kao cjelinu oko 60% dana su suhi, bez oborina, oko 30% su kišni a samo 10% otpada na dane kada pada snijeg i ostaje na kolniku. Od tih dana, neki padaju u vikend, tako da se mi  u izrazito zimskim uvjetima ( za koje bi valjale uže gume )nalazimo svega 5 – 6 dana. Zaključak je vrlo jednostavan, za našu „ normalnu „ upotrebu zimskih pneumatika najjednostavnije je i najsigurnije ostaviti jednaku dimenziju kao što su nam ljetne gume. Tu moram napomenuti da neki proizvođači vozila propisuje drugu ( manju , odnosno užu gumu i na naplatku manjeg promjera, ali zadržavajući opseg kotača kao što su  ljetne gume ), a iz razloga da se na te kotače mogu montirati lanci, jer na pneumatike širine ljetnih, lanci bi dodirivali amortizere i nemoguće bi ih bili koristiti. U tom slučaju, moramo se obavezno držati uputa proizvođača.  Brzinska oznaka zimskih guma hrvatskim propisima nije određena, preporučujemo da bude ista kao i ljetnih guma ( oznaka koja je upisana u prometnoj dozvoli ) ili maksimalno za jednu brzinsku oznaku manja. Znači ako su ljetne gume u „V“ brzinskoj oznaci (do 240 km/h ) zimske iste oznake ili najmanje u „H“ brzinskoj oznaci ( do 210 km/h). Ako su ljetne „H“, zimske ne manje od „T“ (do 180 km/h).  U Njemačkoj je isto dozvoljeno , ali vulkanizer mora staviti naljepnicu na instrument tabli tog vozila s nižom brzinskom oznakom ugrađenih  guma na vozilu.

Što nam je činiti kada su nam se dvije gume na vozilo istrošile i nemaju dubinu profila 4 mm te ih moramo zamijeniti novima. Najčešće smo od strane korisnika „natjerani „ da nove gume stavimo na prednju osovinu, jer na toj osovini je pogon i upravljački mehanizam. Na žalost, tehnički a prioritetno zbog sigurnosti, nove gume bi trebali montirati na stražnju osovinu, a zašto, zato što ćemo time izbjeći zanošenje vozila u zavojima, zato što ćemo izbjeći bočno klizanje kod kočenja, a sve iz razloga jer je otpor kotrljanja veći od otpora klizanja, a starije gume, djelomično istrošene prije će doći u stanje klizanja, od novih.

Pritisak u gumi, još jedno pitanje na koje „velik“ poznavaoci imaju svoje mišljenje. Ako gume pumpate i koristite pri temperaturama iznad 15*C, neka pritisak bude jednak ljetnima, odnosno onaj koji je propisao proizvođač vozila, a ako se gume pumpaju kada su temperature niže a posebno ako su ispod 7*C , te kada se vozilo koristi u takvim uvjetima, treba pritisak povećati za 0,2 Bara. Isto provodima iz razloga što je volumen hladnijeg zraka manji od toplog te povećanje pritiska u stvari pneumatiku dajemo potrebnu količinu ( volumen ) da bi ga mogli ispravno koristiti.
Kontrolirajte pritisak u gumama  redovito, a najmanje jednom mjesečno ili prije odlaska na duži put, jer povećani  a posebno smanjeni pritisak u gumi znatno skraćuju vijek trajanja pneumatika,  a isto tako nepovoljno utječu na vozna svojstva automobila.  Ako ste negdje u Alpama ili Dolomitima zapeli na snijegom prekrivnim kolnicima, nikako ne smanjujte pritisak u gumama ( to vrijedi isključivo za Saharu i pijesak ), već ako imate mogućnost povećajte pritisak do maksimalno navedenog od strane proizvođača vozila za puno opterećenje vozila odnosno za maksimalne brzine.

 

 

Anketa

Koja riječ najbolje opisuje uslugu u AH Servisu?

Rezultati

Katalog svih modela guma

Novosti